Korzyści z sauny

Korzyści płynące z pobytu w saunie

  • Profilaktyka przy chorobach cywilizacyjnych spowodowanych brakiem aktywności i stresem
  • Rozluźnienie mięśni i poprawa ruchomości stawów
  • Zapobieganie zawałowi serca poprzez hartowanie organizmu
  • Pomoc w leczeniu zaburzeń krążenia, powoduje lepsze ukrwienie organów wewnętrznych
  • Zapobieganie chorobom reumatycznym
  • Przynoszenie ulgi przy bólach kręgosłupa
  • Zapobieganie przeziębieniom i grypie
  • Pomoc przy zaburzeniach hormonalnych
  • Leczenie schorzeń górnych dróg oddechowych oraz pomoc w leczeniu astmy
  • Regulacja wegetatywnego systemu nerwowego, uspokaja i równocześnie pobudza
  • Zapewnienie dobrego samopoczucia dzięki głębokiemu rozluźnieniu
  • Oczyszczenie i pielęgnacja skóry poprzez złuszczenie nabłonka i aktywację gruczołów potowych. Jednoczesne pobudzenie warstwy rozrodczej naskórka
  • Normalizacja ciśnienia krwi

Korzyści płynące z pobytu w łaźni parowej

  • Zwiększenie ukrwienia tkanek
  • Pobudzenie przemiany materii i czynności skóry
  • Aktywacja wydalania odpadowych produktów przemiany materii i toksyn
  • Zmniejszenie napięcia mięśni szkieletowych i zwiększenie rozciągliwości tkanki łącznej
  • Oddziaływanie pary na błonę śluzową dróg oddechowych
  • Działanie przeciwzapalne, przeciwskurczowe i przeciwbólowe
  • Wspomaganie odchudzania

Działanie sauny

Pobrane przez organizm ciepło wpływa na układ krążenia poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych i otwarcie połączeń tętniczo-żylnych. Obniża o ok. 40% opór, jaki naczynia stawiają przepływającej krwi. Przy podwyższonym ciśnieniu tętniczym krwi następuje spadek, a przy niskim wzrost ciśnienia. Równocześnie podwyższa się ciśnienie żylne krwi. Chyżość krwi wzrasta więcej niż dwukrotnie. Czynność serca ulega przyspieszeniu o 50%. W warunkach normalnych tzn. gdy osoba leży spokojnie na ławce, częstość i głębokość oddechów nie powinna się zmieniać. Jeżeli tak się dzieje jest to znak do opuszczenia kabiny sauny. W ciągu minuty korzystania wydziela się 20-30 g potu, z czego tylko 10 g ulega odparowaniu, reszta pokrywa ciało. Wraz z potem tracimy sód, potas, mocznik, kwas moczowy i kwas mlekowy. Utrata wody przy trzech wejściach do sauny wynosi od 0,5 l do 1,5 l. Wraz z poceniem zachodzi proces odtruwania organizmu, który pozbywa się odpadowych produktów przemiany materii, jak i toksyn. Ze względu na to nie należy przyjmować żadnych płynów podczas całego czasu pobytu w saunie (zarówno w fazie przegrzewania jak i ochładzania organizmu).